zaterdag 31 maart 2007

Universalisme

Een van de meest verketterde en gehate woorden in het christendom:
Universalisme, in de volksmond ook wel alverzoening genoemd.

Wat heeft het voor zin als iedereen wordt gered?
Waarom zou ik nog geloven?
Hitler en Saddam toch niet?
En mn schoonmoeder ook?

Al dit soort zaken worden opgeworpen als men over universalisme hoort!
Enkele theologen en andere schriftgeleerden hebben het keihard bestreden, de eerste was feitelijk Augustinus en die zette de toon voor het moderne Latijnse christendom.
Gek genoeg is er geen enkele leerstelling cq dogma, dat met zoveel Schriftplaatsen kan worden onderbouwd (ik daag u uit dit te ontkrachten).
Maar er is ook die andere weg in onze bijbel, de eeuwige pijn,straf, noem maar op!
En gek genoeg, zonder gelijk op dit alles in te gaan (als daar al plaats voor was op deze weblog), gelooft men en masse het ene (zéér korte) rijtje van eeuwige ellende...

Bij mij begon het onderzoek door Romeinen 12:2, moge ik het nooit vergeten!
Test, onderzoek, erken (Grieks - dokimazo) de wil van God, onderzoek het goede, welgevallige en volkomene.
En daar ging ik, op zoek naar wat God nou eigenlijk wil!
En ik schrok me kapot!
Dit had ik nooit gehoord, dat Hij dat wil!
Dat is nog het mooiste, 2000 jaar christendom en wat God wil, ja daar hebben we het maar niet over....

1Timotheüs Hoofdstuk 2 verteld ons wat God wil:"Ik vermaan u dan allereerst smekingen, gebeden, voorbeden en dankzeggingen te doen voor alle mensen, voor koningen en alle hooggeplaatsten, opdat wij een stil en rustig leven mogen leiden in alle godsvrucht en waardigheid. Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland, die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen. Want er is één God en ook één middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus, die Zich gegeven heeft tot een losprijs voor allen; en daarvan wordt getuigd te juister tijd. En ik ben daartoe als een verkondiger en een apostel gesteld - ik spreek waarheid en geen leugen - als een leermeester der heidenen in geloof en waarheid. (1-7 )

PARDON?!?!

Wil Hij dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen???
Allemaal?!?
Maar als Hij dat wil, mag ik dan geloven dat het Hem gaat lukken ook?
Of denk ik dan te groot van Hem?
Kan dat uberhaupt wel?
Kunnen wij Hem te sterk achten?
Is niet het zwakke van God sterker dan het sterkste van de mens?(1 Kor 1:25)

Ik kwam al snel terecht bij Wim Janse, een inmiddels zéér goede broeder en vriend van mij.
Die vertelde me, nee die citeerde tal van Schriftplaatsen en mn mond viel open!
Dat ik dat nooit had gezien, het grote allesomvattende plan van Hem, uit Wie alles is en ook tot Wie alles is!
Mijn duistere en vertroebelde bril werd afgedaan en wat hij me liet zien was geweldig!
Een God zo GROOT en zo vol LIEFDE, zo een OVERWINNAAR, ik had het nooit gedacht!
Maar alles viel op zn plaats!

Ik ben géén Neerlandicus hoor maar lees de volgende Schriftplaatsen eens mee!
God is een Redder van alle mensen, bovenal van de gelovigen (1Tim 4:10)
Zie, het Lam Gods, dat de zonden der wereld wegneemt (Joh 1:29)
Want evenal in Adam allen sterven zo zullen allen in Christus levend worden gemaakt (1Kor 15:22)
Derhalve, gelijk het door één daad van overtreding voor alle mensen tot veroordeling gekomen is, zo komt het ook door één daad van gerechtigheid voor alle mensen tot rechtvaardiging ten leven. (Rom 5:18)
en door Hem, vrede gemaakt hebbende door het bloed zijns kruises, alle dingen weder met Zich te verzoenen, door Hem, hetzij wat op de aarde, hetzij wat in de hemelen is. (Kol 1:20)
De Heiland der wereld (Joh 4:42, 2Pet 2:20)
En wij hebben aanschouwd en getuigen, dat de Vader de Zoon gezonden heeft als Heiland der wereld. (1Joh 4:14)
En indien iemand naar mijn woorden hoort, maar ze niet bewaart, Ik oordeel hem niet, want Ik ben niet gekomen om de wereld te oordelen, doch om de wereld te behouden. (Joh 12:47)
door ons het geheimenis van zijn wil te doen kennen, in overeenstemming met het welbehagen, dat Hij Zich in Hem had voorgenomen, om, ter voorbereiding van de volheid der tijden, al wat in de hemelen en op de aarde is onder één hoofd, dat is Christus, samen te vatten, (Efe 1:9-10)
en aldus zal gans Israël behouden worden, gelijk geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen, Hij zal goddeloosheden van Jakob afwenden. (Rom 11:26)
Enzovoort enzovoort (ik kom hier heel vaak nog op terug)

Lees uw bijbel, want daar staat het in!Het zijn geen door mensen bedachte leerstellingen hoor, u hoeft alleen maar te lezen en te vertrouwen op de Almachtige, want zo noemen we Hem toch?
Geloof dan ook wat Hij als plan heeft!Heel simpel en het neemt zoveel angsten en wantrouwen weg, géén ik waag het met u (EO©®) maar IK WIL U EN U ALLEEN!
In de kerk zul je het niet horen, pure angst dat men wegloopt, vroeger is het partialisme (dat niet iedereen word gered) geleerd om te onderdrukken, te laten vrezen voor die grote boze God, die bloed wil zien!Nu is het tijd om uw Vader waar te leren kennen!

Als u vragen hebt of boos bent op mij of op God, mail me dan gerust, ik wil u graag helpen met vragen!

Ik ben inmiddels tot het inzicht gekomen, dat één voor allen gestorven is. Dus zijn zij allen gestorven. En voor allen is Hij gestorven, opdat zij, die leven, niet meer voor zichzelf zouden leven, maar voor Hem, die voor hen gestorven is en opgewekt. (2 Kor 5:15)
Nu de rest nog!