woensdag 14 februari 2007

Christen vervolgingen

Vandaag weer twee artikelen in de krant (refdag) gelezen over christen vervolgingen!
Noord-Korea en Zimbabwe kwamen vandaag in beeld en het zijn niet de enige twee die de laatste tijd mijn netvlies hebben getoucheerd!
Het rapport van de stichting "Open Doors" doet denk ik iedere christen schrikken.

"In 2006 verslechterde de situatie voor christenen in Noord-Korea, Oezbekistan, Eritrea, de Comoren, Irak, Noord-Nigeria, Algerije, Mauretanië, Turkije, Ethiopië en Noordoost-Kenia. In vijf van deze landen ontstonden ‘spanningen’ door de publicatie van spotprenten van de profeet Mohammed in Deense kranten." (aldus OpenDoors)

Als ik dit allemaal lees dan besef ik des te meer hoe dankbaar ik zelf moet zijn.
Terwijl ik hier dagelijks de Schriften na ga en oude theologische boeken zit te bestuderen, worden elders christenen om hun geloof, verhoord, gemarteld en bespot.
Dat staat in geen verhouding tot het feit dat mede christenen weinig van mij moeten hebben.
Mijn beste vriend die me vanwege bepaalde dogma's niet meer wil zien en met me om wil gaan.
En dat op hetzelfde moment dat christenen om hun geloof (in wat voor stroming ook) worden vervolgd.
En het wordt op de meeste plekken steeds erger!
Als we in het rapport van "OpenDoors" het stuk "waar werd het slechter"lezen dan is die lijst werkelijk enorm!
Bij "waar werd het beter", moeten ik u teleurstellen door slechts drie landen in de wereld te noemen waar de positie van christenen enigzins is verbeterd.

Wat hebben wij het goed hier dan he!
Een les die ik bij defensie heel goed heb geleerd is dat we door ellende juist tot elkaar komen.
Dus waar men verdeeld is, is het feitelijk te goed, en waar men tot elkaar komt daar is het slecht!Zo werkt de aardse mens!
Ik hoop dat u door deze weblog beseft (a)hoe goed wij het hier hebben, met al die stromingen en religies die elkaar niet afmaken en (b)dat u denkt aan onze broeders en zusters die over de hele wereld in het nauw worden gedreven omdat ze hun hoop hebben gevestigd op de levende God en Zijn Gezalfde...

Het OpenDoors rapport vind u hier:
http://www.opendoors.nl/htm/?p=ranglijst

Met vriendelijke groet,
Martin Kleverwal