zaterdag 10 februari 2007

Genesis 1:27

En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen.

Vele woorden en gedachten komen bij me op als ik alleen al naar dit vers kijk.
*Ik had kunnnen vertellen dat God de mens naar Zijn Beeld (Christus) had geschapen
*Of dat Hij de mens naar Zijn Beeld (God zelf) had geschapen
*Of dat er staat naar God's beeld schiep Hij hem (en niet hen)
(1Kor 11:7)
*Of dat Hij man en vrouw apart schiep
*Of dat de kroon op Zijn werk was gezet
*enzovoort enzovoort

Maar nee, hetgeen mij vandaag is ingegeven is iets wat ik net van Jan Wolkers las.
Een kort stukje dat mij gelijk aan het werk stuurde.
Ik was van plan het te citeren, maar toen dacht ik nee, het is te hard wat Jan daar zegt.
Nu twijfel ik tijdens dit schrijven, ja op dit moment of ik het misschien toch zal citeren hier.
Nee ik doe het maar niet, laat ik mn eigen visie erover geven.

Want na de schepping der mensen is er nogal wat veranderd (vanuit menselijk oogpunt).
Voor God was, is en zal alles bekend zijn, alles verloopt immers naar Zijn wil en verlangen
(Jes 46:9-10)

Vandaag een stuk uit het menselijke gedachtengoed, laten we zeggen de menselijke bijbel:
"De mens ziet God naar zijn beeld, naar zijn menselijke beeld ziet hij Hem."

Immers alles wat wij weten van wie dan ook, vormt ons beeld van hem.
Goeie vent die collega, buurman, garagehouder, chef, vul zelf maar in...
Maar dan gebeurd er iets en je beeld van hem (of haar) word direkt bijgesteld, of je het nou wil of niet!
Ook iemand die je misschien eerst niet zo mag, kan langzaam groeien tot iemand die je wel waardeerd!
Was die persoon dan anders dan nu?Welnee, je leert hem of haar gewoon steeds beter kennen!

Zo zien wij God ook, vanuit ons menselijke verstand, door hetgeen wij weten of kennen!
Er was eens een god die had een plan, hij maakte alles heel goed maar het viel al snel vies tegen.
Alles liep uit de (zijn) hand, de wereld die hij maakte, zn favoriete engel (van de muziek) en zelfs de kroon op zn werk storte in.
Het bleek allemaal niet zo zeer goed als hij dacht....
Hij ploeterde en ploeterde maar het ging allemaal mis...
Hij koos een volk uit maar dat bleek achteraf de verkeerde keus, ze wilde niet luisteren, niets doen wat hij uitzette, nee alles ging mis.
Wat moet ik nu dacht hij....
Toen stuurde ie zn zoon, om alsnog zijn wens en verlangen te doen uitkomen, als laatste redmiddel.
(hij zat inmiddels op plan c)
Maar ook dat bleek hopeloos mis te gaan.
Zijn zoon leverde puik werk af, maar toen bleek dat ze hem wel moesten geloven om uiteindelijk gered te worden maar probleem was, bijna niemand geloofde hem en zijn verhaal....
Nu waren zijn opties op, hij had alles geprobeerd maar helaas...
Eind slecht al slecht....

Triest verhaal he?
Maar dit is wel het beeld dat het gros van de christenen heeft van God!
Kerken en theologen bedankt voor het scheppen van een God naar jullie beeld....

Laten we de Bijbel lezen, dat brengt tenminste een Beeld van een God die zo verschrikkelijk Groot is en die alles in Zijn handen heeft, bij Wie niets mis gaat en bij Wie alles, ja alles verloopt naar Zijn wil en verlangen!
Want alles is uit Hem tot Hem en voor Hem!

Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene der ganse schepping, want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, de zichtbare en de onzichtbare, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen; en Hij is vóór alles en alle dingen hebben hun bestaan in Hem; en Hij is het hoofd van het lichaam, de gemeente. Hij is het begin, de eerstgeborene uit de doden, zodat Hij onder alles de eerste geworden is. Want het heeft de ganse volheid behaagd in Hem woning te maken, en door Hem, vrede gemaakt hebbende door het bloed zijns kruises, alle dingen weder met Zich te verzoenen, door Hem, hetzij wat op de aarde, hetzij wat in de hemelen is.
Kolossenzen 1:15-20

AMEN, fijne zondag(dienst)