woensdag 21 februari 2007

De loterij


De loterij

De afgelopen dagen ben ik weer met verschillende christelijke stromingen in aanraking geweest.
Vandaag wil ik een verhaal met u delen over de zwaar gereformeerden.

In een gesprek en door het lezen van een catechisatie in het "dagblad nd" ben ik weer met mijn neus op de gereformeerde feiten gedrukt.
En het alles doet me zo een pijn, de beleving en visie die het merendeel van henhebben raakt me in het diepste van mijn hart.

Uitverkiezing - Dit is voor de gereformeerde stroming het fundament der redding.
En ik moet u zeggen, ze hebben helemaal gelijk, dit is de meest Bijbelse visie ten aanzien van redding.
Immers God heeft al voor de grondlegging (kata-boles = lett. neder-werping) uitgekozen. Efeze 1:4 en talloze andere verzen waar ik ooit nog wel eens op terugkom.
Dit is echter niet waar het vandaag om gaat.

Want God kiest, dat feit is zo bijbels als het maar kan.
Maar dan beginnen de problemen, want men gelooft in Jezus en in God en in veel dat staat staat geschreven, maar het is toch God die verkiest, en dus voelt men zich, zelfs als ze geloven nog heel onzeker, want het is toch God die verkiest!

En zich maar zondig opstellen en zonden belijden en maar afwachten en hopen dat Hij hen uitkiest!
Dames en heren, broeders en zusters wat is dan het goedebericht?
Wat is in deze kwestie het evangelie?
Dat is er niet, het is een Goddelijke loterij geworden en het is, ondanks dat je gelooft toch afwachten!

Vind u het gek dat vele reformatorische jongeren, zich als uitbundigen gedragen, want wat maakt het uit?
En ze hebben gelijk!
In de reformatorische visie maakt het eigenlijk niets uit, of je nou elke dag je zonden op je bed ligt te belijden en om vergeving ligt te vragen
of dat je als een aards type alles doet wat Hij verboden heeft!
Het is en blijft en loterij en hangt geenszins af van jou!
Met pijn in het hart voel ik met deze mensen mee, en wijzen op Schriftplaatsen en praten heeft weinig zin, ik ben immers jong en de dominee zegt het dus wie denk ik dat ik ben.
De dominee moet zijn stempel geven op een Bijbelvers, OK (zoals i n de pinda reclame), en dan mag men het geloven wat er staat......

De onzekerheid en het door zonden bedrukte leven, het sombere gedrag het is allemaal pijnlijk om mee te maken, en ik wou dat het ze anders verging.
Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis. Immers het schriftwoord zegt:
Al wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen. (Rom 10:9-11)