dinsdag 6 februari 2007

Genezen en Genezingen

Genezing gaande!!


Als er één ding moeilijk te geloven is voor "ongelovigen" dan is het de genezende kracht van onze Heer Jezus!

Laten we gelijk een stuk gaan lezen uit de Schrift:
"En Hij (Jezus) trok rond in geheel Galilea en leerde in hun synagogen en verkondigde het evangelie van het Koninkrijk en genas alle ziekte en alle kwaal onder het volk. En het gerucht van Hem drong door tot in geheel Syrië; en men bracht tot Hem allen, die ernstig ongesteld waren, gekweld door allerlei ziekten en pijnen, bezetenen en maanzieken en verlamden,
en Hij genas hen."
(Mat 4:23-24)

Alle ziekte alle kwaal, alle mensen, allemaal!
Je hoefde er niets voor te doen (genade weet u nog)!
Hij dreef geesten uit en genas alle mensen van allerlei ernstige kwalen (Mat 8:14-17)
Doofstommen, bezetenen, blinden, allemaal genas Hij ze!
En de mensen verbaasden zich, zoiets was in Israël nog nooit voorgekomen (Mat 9:33)
Dan, nadat de Farizeeën meenden dat Hij dit kon doen door de overste der demonen (niet duivelen of geesten zoals de Staten en NBG ons leren), ging Hij verder alle dorpen en steden langs en genas alle mensen van alle kwaal en ziekte.

Toen gaf Hij de macht om:"over onreine geesten om die uit te drijven en om alle ziekte en alle kwaal te genezen." (Mat 10) en gebood hen:
"Wijkt niet af op een weg naar heidenen, gaat geen stad van Samaritanen binnen;
begeeft u liever tot de verloren schapen van het huis Israëls."(Mat 10:5-6)
Daar was Hij immers voor gekomen! (Mat 15:24)
De boodschap was simpel en duidelijk:"Gaat en predikt en zegt: Het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen. Geneest zieken, wekt doden op, reinigt melaatsen, drijft boze geesten uit. Om niet hebt gij het ontvangen, geeft het om niet." (Mat 10:7-8)

Hij onderwijst hen vervolgens uitvoerig in Mattheüs 10 en "En het geschiedde, toen Jezus zijn bevelen aan zijn twaalf discipelen ten einde had gebracht, dat Hij vandaar vertrok om te leren en te prediken in hun steden."
"Blinden worden ziende en lammen wandelen, melaatsen worden gereinigd en doven horen en doden worden opgewekt en armen ontvangen het evangelie. En zalig is wie aan Mij geen aanstoot neemt."

Dan in Mattheüs 17 lukt het ze niet om een jongen te genezen.
Waarom dan niet?Vanwege hun ongeloof!
Niet dat van die jongen, nee door de genezer zijn ongeloof lukt het ze niet!(zie ook Luk 17)
Jezus dreef toen Zelf de demon (niet geest of duivel) uit en de jongen genas.

De gave van genezing bleef ook na de hemelvaart van onze Heer van kracht,
ter opbouwing der gemeenten, zowel voor Joden als heidenen en ook hun kinderen
(Hnd 2:38-39)
We zien dit bijvoorbeeld in: Handelingen 5:16, 8:7 en 28:8
Vervolgens lezen we er nog over in de Eerste Korinthen brief hoofdstuk 12 staat er vol mee, deze gemeente was alleen maar bezig met deze zaken (klinkt dit u bekend?) en Paulus herinnerde hen eraan dat het daar niet om ging, het gaat om de liefde voor God, voor de Heer en voor elkander(uw naaste, iedereen)!

Lees eens mee over na die tijd:

Fillipenzen
Maar ik achtte het noodzakelijk, Epafroditus tot u te zenden, mijn broeder en medearbeider en medestrijder, die uw afgevaardigde was om mij te helpen in hetgeen ik nodig had. Immers, hij was vol verlangen naar u allen en ook in zorg, omdat gij gehoord hadt, dat hij ziek was. Hij is ook ziek geweest, de dood nabij, maar God heeft Zich over hem ontfermd, en niet alleen over hem, maar ook over mij, opdat ik niet droefheid op droefheid zou hebben.
Fill 2:25-27

En dan Paulus aan zijn geliefde kind (figuurlijk) Timotheüs: "Drink voortaan niet (alleen) water, maar gebruik een weinig wijn voor uw maag en voor uw gedurige klachten."
1 Timotheüs 5:23

En dan in zijn tweede brief aan Timotheüs:
"Erastus is te Korinte gebleven, Trofimus heb ik ziek achtergelaten te Milete."
2Tim 4:20

Was Dr.Robert Menzies er maar bij hoor ik u denken, de grote pinkster theoloog!
Die had het wel even geregeld hoor!
Ik kom zelf uit deze (Pinkster) stroming, na tal van moeilijke vragen en kwesties ben ik daar op een trieste manier de deur gewezen, mijn studie materiaal ligt nog hier
(bedankt dat ik dat mocht houden!)
De studie was vanwege drukte (40 doelgerichte dagen en allerlei andere dingen) tijdelijk stilgelegd, en men zou me bellen als ik weer verder kon studeren.Ik ben de enige geweest die af en toe belde of langs ging, maar nee ik werd nooit gebeld om verder te gaan met mijn studie, ze hebben gewoon keihard gelogen!

(Het volgende las ik in een nieuwsbrief van solcon)

Menzies heeft in samenwerking met zijn vader het boek "Geest en kracht - de theologie van de pinksterbeweging" geschreven. De Nederlandse uitgave is eind vorig jaar verschenen.
Menzies is opgegroeid binnen de pinksterbeweging, is zendeling en heeft les gegeven aan pinksterbijbelscholen, evenals zijn vader. Zij kennen de pinksterbeweging van binnenuit.

Het is niet zomaar een boek. Het is mede uitgeven door de VPE. VPE staat voor de Verenigde Pinkster- en Evangeliegemeenten in Nederland. Het logo van de VPE staat in het boek en er staat een aanbeveling op de achterzijde van Peter B. Sleebos, de voorzitter van de VPE. Hij noemt de schrijver "één van de betere pinkstertheologen".

In het boek erkent Menzies dat er slechts incidenteel iemand geneest. In het hoofdstuk over genezing stelt hij een vraag die hij daarna gaat beantwoorden. De vraag luidt: "Hoe kan de genezing die God schenkt nu geworteld zijn in de verzoening als dat zo onzeker is en we het zo beperkt en incidenteel ervaren?" (p. 177) Hij erkent met deze woorden dat genezing onzeker is. Niet zomaar onzeker maar hij zegt: "zo onzeker" en dat genezing (zelfs in pinksterkringen!) slechts "beperkt en incidenteel" wordt ervaren. Let vooral op het woord incidenteel. Als iets slechts incidenteel voorkomt dat komt het slechts heel af en toe voor.

Daar heeft Menzies het moeilijk mee omdat hij, net als vele anderen, heeft geconstateerd dat de werkelijkheid niet overeenkomt met de (pinkster)leer over genezing. Hij had geconstateerd dat genezingen onzeker zijn en slechts incidenteel voorkomen, terwijl die volgens de pinksterleer niet onzeker zouden moeten zijn. Hier worstelt hij mee. In het boek tracht hij daar een verklaring geven voor de kloof tussen leer en werkelijkheid. Maar intussen erkent hij wel dat er slechts weinigen genezen. (Tot zover het stuk uit de solcon nieuwbrief)


Genezingen zien we in de latere Paulinische brieven helemaal niet meer terug, niets meer van dat...Ik moet denken aan:"...een doorn in het vlees gegeven, een engel des satans, om mij met vuisten te slaan, opdat ik mij niet te zeer zou verheffen. Driemaal heb ik de Here hierover gebeden, dat hij van mij zou aflaten.
En Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg..."
(2 Kor 12:7-9)

Amen