zaterdag 27 januari 2007

De Exodus


Vorig jaar zo rond eind Augustus, was ik bezig met het boek Genesis en ineens schoot me te binnen dat er eens in het nieuws iets over de ark van Noach was geweest.
Ik kon me een aantal luchtfoto's herinneren en daarmee was de zaak afgedaan en wegestopt, althans zo voelde het voor mij.

Ik ging op zoek, Vader dank U voor het internet...
Al snel had ik de foto's gevonden en zat me te verbazen over de locatie van de "vermoedelijke" ark.
De berg Ararat, notabene exact de naam die de Bijbel zelf gaf!(Gen 8:4)
Kon het makkelijker??
Ik heb video materiaal van de ark bekeken en zn maten nauwkeurig berekent en alles klopte gewoon!

Hoe kan zoiets zo op de achtergrond blijven?
Ik bedoel, waarom gaan we er niet massaal met zn allen naar toe elk jaar?
Dit zijn toch geweldige feiten?
Blijkbaar steekt mijn enthousiasme op een andere manier in elkaar dan dat van de massa...

Maar goed, de internet sites waar ik dit soort informatie op aan het verzamelen was, hadden vaak nog meer zéér boeiende zaken.

De berg Sinaï, die zou op een hele andere plek liggen dan waar men het nu algemeen aanvaard!
Dus niet bij het St.Catherina klooster, maar op een hele andere locatie!
En de bewijzen stapelden zich op en ik werd dol enthousiast (ik kan er niks aan doen).
Maar toen kwam het moeilijke, waar zegt de Bijbel dat die berg moet liggen?

Was dat maar zo makkelijk als bij de ark, ik ben dik drie maanden bezig geweest om uit te zoeken hoe het nou zat.
De Bijbel noemt tal van plaatsen en is zéér precies, alleen die plaatsnamen zijn allemaal veranderd in de loop der tijd.

Alle zaken die ermee te maken hadden heb ik grondig uitgezocht, zowel de Hebreeuwse teksten alsmede de Septuaginta.
De eindconclusie staat als een (berg?) huis en ik heb in December hier een lezing over gegeven in het kerkelijk centrum de voorhof in Rijnsburg.

Ik heb na zitten denken hoe ik het hier ga presenteren, want ik kan het u geenzins onthouden!
Voorlopig zal ik steeds een deel van mijn bevindingen wekelijks op mn weblog zetten.
Een hoofdstuk per week is mijn minimale streven.

Aan het eind van het verhaal heb ik een powerpoint presentatie voor u.
Die heb ik gebruikt tijdens de lezing in December.
Daarin wordt alles nog eens samengevat.