maandag 12 februari 2007

De Sabbat

De Sabbat

In de zomer van 2005, ik zal het vermoedelijk nooit vergeten, was mn vader op zondag de voorgevel van zijn huis aan het schilderen.
De kerk op het plein liep net uit en er kwam een groepje christenen langs mn vader.
Een van hen zei tegen de rest:"zullen we hem van die trap af trekken?"
Mn vader kwam onmiddelijk zelf van de trap af en onderwees hen (als niet-christen!) over de liefde!
Wat een schaamte kwam er over die christen heen.
Wat mn vader precies tegen hem had gezegd weet ik niet meer, maar het is een aan de ene kant vreselijk doch aan de andere kant prachtig verhaal over de christen...
Net uit de kerk en dan een ander (die niet eens gelooft) van zn schilderstrap willen trekken en hem eens even een lesje christelijk denken leren...

De sabbat, voor de meeste christenen één van de peilers van hun religie!
Vandaag haal ik dat onderwerp maar eens aan, mede vanwege wat ik las in de krant.
http://www.refdag.nl/artikel/1291366/%26rdquo%3BZondagsrust%26rdquo%3B+gaat+actiever+aan+de+slag.html#

De Nederlandse Vereniging tot Bevordering van de Zondagsrust en de Zondagsheiliging.
Ik had er nog nooit van gehoord, u wel?
Maar ze zijn in aantocht, op kruistocht zou ik haast willen zeggen (dat is bij deze gebeurd).

Een citaat uit het artikel:"Voorzitter D. van der Sluis, boekhouder te Genemuiden, memoreerde in zijn toespraak de zorgelijke ontwikkeling op het punt van de ontwijding van de dag des Heeren. Ook in het afgelopen jaar heeft de vereniging verschillende bedrijven, instanties en gemeenten aangeschreven vanwege het niet in acht nemen van de zondag als rustdag."

Veel websites zijn op zondag niet bereikbaar want:"God heeft ons geboden deze dag te rusten en te heiligen".

Laten we God's Woord zelf maar weer spreken, het zal u verbazen hoeveel licht dat weer op de zaak werpt!

De HERE zeide tot Mozes: Gij dan, spreek tot de Israëlieten: maar mijn sabbatten moet gij onderhouden, want dat is een teken tussen Mij en u, van geslacht tot geslacht, zodat gij weet, dat Ik de HERE ben, die u heilig. Gij zult de sabbat onderhouden, want deze is iets heiligs voor u; wie hem ontheiligt, zal zeker ter dood gebracht worden, want ieder die daarop werk verricht, zal uitgeroeid worden uit het midden van zijn volksgenoten. Zes dagen mag men arbeiden, maar op de zevende dag zal er een volledige sabbat zijn, de HERE geheiligd: ieder die op de sabbatdag werk verricht, zal zeker ter dood gebracht worden. De Israëlieten zullen de sabbat onderhouden, door de sabbat te vieren, zij en hun nageslacht, als een altoosdurend verbond. Tussen Mij en de Israëlieten is deze een teken voor altoos, want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, en op de zevende dag heeft Hij gerust en adem geschept.
Exodus 31:12-17

"Spreek tot de Israëlieten, de Israëlieten zullen de sabbat onderhouden, zij en hun nageslacht, tussen God en de Israëlieten...."

Nog niet overtuigd, ik kan het me haast niet voorstellen maar ok, nog een stukje over deze ene regel van zeshonderd en dertien:

Onderhoud de sabbatdag, dat gij die heiligt, zoals de HERE, uw God, u geboden heeft. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen, maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw rund, noch uw ezel, noch uw overige vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont, opdat uw dienstknecht en uw dienstmaagd rusten zoals gij; want gij zult gedenken, dat gij dienstknechten in het land Egypte geweest zijt, en dat de HERE, uw God, u vandaar heeft uitgeleid met een sterke hand en met een uitgestrekte arm; daarom heeft u de HERE, uw God, geboden de sabbatdag te houden.
Deuteronomium 5:12-15