maandag 5 februari 2007

Sola Gratia


"Sola Gratia"
Een overbekende term, die Maarten Luther hanteerde.
De belangrijkste man in de kerkelijke geschiedenis zonder twijfel die,
eindelijk de strakke riemen der Rooms Katholieke kerk los wist te maken.
Veel, ja heel veel werk heeft hij verzet, en een mening die hij weliswaar in eerste instantie niet zo openbaar wilde maken, maar toen het balletje begon te rollen was het niet meer te stoppen.
Veel zou ik over hem kunnen en willen schrijven, maar vandaag gaat het me om "Sola Gratia"
Door genade alleen.

Gisteren verbaasde ik me over het EO standpunt, nu ga ik daar iets verder mee.
Elke christelijke stroming haalt zn visie uit de Bijbel.
Uitspraken als:"het woord van God, Onfeilbaar, zonder tegenstellingen enz", kennen we allemaal.

Hoe komt het dan dat men in de (Rooms) Katholieke stroming en in de Evangelische en Pinkster gemeenten een totaal ander standpunt heeft ten opzichte van de reformatoren (trouw aan Luther en Calvijn) en aanverwante?
Luther zag Sola Gratia, maar het leverde hem wel problemen op!

Hij worstelde met zaken die hij in de evangeliën las en met name de brief van Jacobus was hem een doorn in het oog.
En terecht!


Lees Jacobus 2:14-26 maar eens.
vers 14 ...als hij geen werken heeft? Kan dat geloof hem behouden?...
vers 18 ...Toon mij uw geloof zonder de werken, en ik zal u mijn geloof tonen uit mijn werken...
vers 21 ...Is onze vader Abraham niet uit werken gerechtvaardigd...
En zo gaat het maar door!

Daarentegen lezen we ook:
"Waar blijft het roemen dan? Het is uitgesloten. Door welke wet? Der werken? Neen, maar door de wet van geloof...
...Want wij zijn van oordeel, dat de mens door geloof gerechtvaardigd wordt, zonder werken der wet..."
(Romeinen 3:27-28)

Want indien Abraham uit werken gerechtvaardigd is, dan heeft hij roem, maar niet bij God. Want wat zegt het schriftwoord? Abraham geloofde God en het werd hem tot gerechtigheid gerekend. Nu wordt hem die werkt, het loon niet toegerekend uit genade, maar krachtens verplichting(verdienste). Hem echter, die niet werkt, maar zijn geloof vestigt op Hem, die de goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot gerechtigheid...
(Romeinen 4:2-5)

Je ziet deze worsteling in alle kerkelijke stromingen, is het nu genade om niet, zodat

Roemen is uitgesloten?
Ja dat lezen we wel herhaaldelijk...
Of is het loon naar werken en werken voor ons behoudt?
Ja dat lezen we ook herhaaldelijk.

Een enorme worsteling waarbij de ene stroming kiest voor het één (genade) en de andere voor het ander (werken) en weer een andere stroming doet een beetje van beide.
Maar geen van allen hebben zij een antwoord op deze kwestie!
Hoe kunnen we beide teksten begrijpen?
En niet zoals de kerken het ene rijtje onder de mat schuiven en wegwuiven?
Paulus schrijft:
Benaarstig u, om uzelven Gode beproefd voor te stellen, een arbeider, die niet beschaamd wordt, die het Woord der waarheid recht snijdt(lett.juist-indeelt)(2Tim 2:15)

Het woord der waarheid, dat is de Schrift, het Woord van God!
Dat dient juist te worden ingedeeld zegt hij hier!
Dus niet alles op jezelf betrekken, maar kijken:"Wie spreekt tot wie"

Paulus apostel der heidenen, we weten allemaal dat hij dat was, maar
we beseffen niet wat daarmee bedoeld word!
Hij werd de apostel der heidenen, nadat de Joden hem afwezen.(Hnd 13:46,18:8)

"Maar Paulus en Barnabas zeiden vrijmoedig: Het was nodig, dat eerst tot u het woord Gods werd gesproken, doch nu gij het verstoot en u het eeuwige leven niet waardig keurt, zie, nu wenden wij ons tot de heidenen. Want zo heeft ons de Here geboden: Ik heb u gesteld tot een licht der heidenen, opdat gij tot heil zoudt zijn tot aan het uiterste der aarde. Toen nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich en verheerlijkten het woord des Heren; en allen, die bestemd waren ten eeuwige leven, kwamen tot geloof"(Handelingen der apostelen 13:46-48)

Achter hem aan kwam kwaadwillende Joden die zijn verkondiging vermengde met Joodse wettische zaken (Handelingen en verder zie de volledige Galaten brief), besnijdenis en de wet!
Paulus ging naar Jeruzalem en daar werd het eerste echte concilie gehouden!
Het wordt teveel als ik hier ook nog eens over uit ga wijden maar lees Handelingen 15 tm vers 30 maar eens.

Later in Handelingen 21 (vers 25) worden de zaken aangaande de heidenen nog eens uiteengezet, zoals besloten was tijdens dat eerste concilie.Petrus, die (naar Mat 16:19) de beslissingen mocht nemen, hij had de volmacht van De Heer gekregen zegt in Handelingen 15:7-11 :"...Nu dan, wat stelt gij God op de proef door een juk op de hals der discipelen te leggen, dat noch onze vaderen, noch wij hebben kunnen dragen? Maar door de genade van de Here Jezus geloven wij behouden te worden op dezelfde wijze als zij."(vers 10 en 11)
En het was notabene Jacobus, met wiens brief men tegenwoordig nog steeds worstelt, die zei:"
Daarom ben ik van oordeel, dat men hen, die zich uit de heidenen tot God bekeren, niet verder moet lastig vallen, maar hun aanschrijven, dat zij zich hebben te onthouden van wat door de afgoden bezoedeld is, van hoererij, van het verstikte en van bloed."(vers 19 en 20)

Paulus z'n brieven, "de Paulinische brieven" genoemd, die zijn (grotendeels) aan de heidenen geschreven, in de Romeinen brief (en dan vermeld hij het duidelijk) schrijft hij ook Joden aan!
De andere apostelen schreven aan hun Joodse broeders:
"Jakobus, een dienstknecht van God en van de Here Jezus Christus, groet de twaalf stammen in de verstrooiing." Jac 1:1

Dit is dus niet aan de heidenen geschreven en daarom, was het voor Luther onbegrijpelijk wat deze Jacobus schreef, hij betrok het op zichzelf en kwam in de knoei met zijn "Sola Gratia" een typische Paulus stelling (Rom 5:1-2)

Kijk en lees goed uw Bijbel, zodat u niet in de knoei komt!
Betrek niet alles op uzelf, gun de ander ook wat zou ik haast zeggen...

Genade en vrede van God onze Vader!