vrijdag 23 februari 2007

Ik heb voor Jezus gekozen

Mijn vorige post ging over de loterij der reformatoren.
Daarin haalde ik de leer der uitverkiezing al even aan.
Vandaag las ik een prachtig stukje dat absoluut niet de uitverkiezings leer in zich had.

Lees even mee:" Halleluja, ik heb voor Jezus gekozen! Dat betekent dat ik volkomen vrij ben. Het betekent ook, dat ik in wezen vrij ben van de dood en eeuwig leven heb. En iedereen die ik liefheb kom ik straks weer tegen. Wat een troost. Als dat geen vrijheid is? De vergeving zorgt ervoor dat onze zonden de overeenkomst van Jezus niet meer kunnen schaden. U, als u kiest voor Jezus, bent volkomen vrij."
Dit is een fragment uit een preek die u hier kunt beluisteren of lezen:
http://www.zvk.nl/program_detail.asp?intNav=5&ID=55

Ja dit is de andere kant van het christendom, het evangelische en pinkster gedachtengoed.
Het mooie van deze stromingen is de vreugde, de bevrijding van de zonde, die beleving was nodig en is ook de reden dat deze stromingen zijn ontstaan rond 1900.Wat me wel tegenstaat in bovenstaand stukje en dit proef ik in de hele evangelische en pinkster wereld is het ik,ik,ik.

Hallelujah zegt de predikant IK heb gekozen, IK ben vrij en IK IK IK.
Het ontzag voor de macht van God en het enorme offer van Jezus ontbreken hier weer
(in tegenstelling tot de refo's).Immers Jezus offer en de genade Gods dat zijn zaken waar wij niets in hebben gedaan, het is ons gegeven!Maar als je wel moet kiezen, hoeveel is dan door Jezus gedaan?Hij heeft dat toch allemaal bewerkstelligt?Dit is dus grootste punt van verschil tussen de reformatorische stromingen en de evangelische...

Het gedachtengoed van de evangelischen vinden we voornamelijk terug bij Jacobus Arminius, een Nederlandse theoloog die de kerkelijke wereld op zijn kop zette met tal van nieuwe ideeën.
Eén daarvan is de zogenoemde "vrije wil", een leer die het tegenovergestelde zegt van uitverkiezing.(De dordtse leerregels werden overigens opgesteld vanwege Arminius)
Het bijzondere is dat als ik mensen hoor over "wij hebben een vrije wil gekregen" dan blijkt die vrije wil toch al snel behoorlijk beperkt, want God dwarsbomen daar gelooft zowat geen christen in!

Toch het woordje vrij, laten we dat eens bekijken, daar zegt de VanDale over:
1 over zichzelf naar goeddunken kunnende beschikken, niet gevangen, onderworpen of bezet => independent; <=> gevangen
2 door niets beperkt, gebonden of belemmerd => onverlet, perkeloos, ruim; <=> onvrij
3 beschikbaar
4 niet hoevende te werken of niet naar school hoevend => vrijaf
5 gratis
6 niet vallend onder of beperkt door een bepaald gezag, jurisdictie
7 vrijmoedig

Dat is vrij!En dat gelooft toch niemand lijkt me?Dat als God iets wil, dat het niet gebeurd?
Hij is de almachtige, we roepen het allemaal, maar geloven we het wel?Of is Hij niet almachtig?
Denk hier maar eens overna, ik zal binnenkort eens wat Schriftplaatsen over deze hele kwestie aandragen.Daar kom ik in deze post niet aan toe.

Arminius baseerde zijn (vrije wil) visie bijvoorbeeld op 1 Timotheüs 2:3, waar we lezen dat :"God wil dat alle mensen worden behouden en tot erkentenis der waarheid komen."
En zo stelt Arminius dat is niet gelukt (hij zag het sterven van eens mens als eindpunt om behouden te worden), en dus heeft de mens ook nog wat te zeggen, ondanks wat God allemaal wil.God is dus afhankelijk van de mens in Zijn plannen, dat is althans de visie van Arminius en de evangelische leer.

De reformatorische stroming leest dit vers anders (dankzij Augustinus), want zo stelt hij, God wil dat helemaal niet want anders had Hij dat wel gedaan!
Dus het staat er wel, maar het kan simpelweg niet waar zijn.

En zo raakt het christendom meer en meer verdeeld, soms over een enkel vers in de Bijbel lopen de visies verder en verder uiteen.
Dit is spijtig en iets dat me al vanaf het begin van mijn geloofsleven verbaasd!
Die enorme verdeeldheid, al die verschillende visies.
De paus zei laatst:" het is een schande dat het christendom zo verdeeld is"
En wat dat betreft geef ik hem helemaal gelijk!Maar we doen er allemaal aan mee!

Ik weet nog een christelijk beoekenwinkeltje in het dorp waar mn ouders wonen, daar hoorde ik van de eigenaars dat als er een reformatorisch iemand binnen is, dan wachten de evangelische buiten en vice versa!
Triest toch!
Zou God voor iedere stroming een apart hokje hebben gemaakt zodat we niet bij elkaar hoeven te zitten??Wat gelooft u?Ok derde links en dan rechtdoor, en u?Ok hier gelijk rechts enz enz...
Wat een vreselijke gedachte, maar het lijkt hoogst noodzakelijk!

Hieruit maak ik op dat we zelfs nu als een stel kinderen over elkaar heen vallen, jammer maar waar, het blijkt maar weer dat we God zo keihard nodig hebben!
Ik wens u een gezegend weekend en hopelijk tot snel!