maandag 26 februari 2007

heiligverklaring pater Karel Houben



In katholiek Nederland is al een paar dagen enorme verheugenis over het feit dat een Nederlander, pater Karel Houben, heilig wordt verklaard.
Ongetwijfeld een geweldig mens en christen, en daar gaat het me ook niet om.
Waar het me wel om gaat zal ik eens heel kort uiteen zetten.

*Ten eerste zijn het niet mensen die iemand als heilig verklaren, het is God die iemand wel of niet als heilige beschouwt!(Heb 2:11)

*Ten tweede, dat de gelovige Katholieken die heiligen aanbidden, tot hen bidden en hen aanroepen voor genezing of hulp, en dan die heiligen de eer en dank geven!

Daar gaat het me om, dit is niet de bedoeling!
God verdient alle eer, Hij is het die helpt, geneest en doet!Niet mensen, hoe goed zij ook zijn, en al helemaal niet als ze dood zijn!Ik hoop u als lezer hier eens goed over na te denken, is dit de juiste gang van zaken?Om pater Karel Houben, een vergankelijk schepsel net als u, te aanbidden en danken voor zijn hulp???

Wat is nou de Bijbelse visie op een heilige, maw, wie zijn dat?
Opvallend is bij mijn onderzoek gelijk, dat de term heilige in de evangeliën slechts sporadisch voor komt.Ik heb dan uiteraard gekeken naar het Griekse woord dat men meestal met heiligen vertaald.Alleen zo kun je echt iets onderzoeken, je gaat dan om het vertalen en interpreteren heen, essentieel om iets zinnigs over een onderwerp te kunnen zeggen.

Het Griekse woord dat men vertaald met heiligen is "hagios".
Wel is het goed zoeken, want deze term of althans woorden die van de stam afkomen worden veelvuldig gebruikt voor natuurlijk:heilige geest of heilige stad e.d.
Dus moet u handmatig alle verzen bekijken en zien over wie of wat het gaat.
Ook kunt u mijn zéér zorgvuldige uitgevoerde onderzoek gebruiken.Ik heb in dit onderzoek niet meegenomen wanneer Jezus Heilige word genoemd.
(zoals bijv in Luc 4:34, Hnd 3:14)

In (het evangelie naar) Mattheüs komen we het één keer tegen m.b.t mensen Mat 27:52.
In Marcus ook één keer 6:20.
In Lucas ook één maal 1:70.
In Johannes komt het helemaal niet voor (mbt mensen zeg ik er nog maar een keer bij)

Dat wat betreft de vier evangeliën!
Nu verder, door handelingen en de brieven...

Handelingen 3:14 (de profeten), 9:13, 32, 41, 26:10
Romeinen 1:7, hier schrijft Paulus aan:" Allen, die te Rome zijt, geliefden Gods, en geroepen heiligen" Ik heb voor de Staten Vertaling gekozen omdat die nagenoeg letterlijk vertaald.

Rom 8:27, 11:16, 12:13, 15:25-27, 31, 16:2, 15,
Opvallend veel in de brief aan de Romeinen dus, waarin het vaak betrekking heeft tot Joden, er bestaat ook een visie dat als de Schrift over heiligen praat het over Joden alleen gaat, maar dit is niet geheel sluitend te maken, vaak betreft het namelijk etnische (niet Joodse) gelovigen.
Hier ga ik deze keer in ieder geval niet verder op in.

Verder nog een korte Concordantie wat betreft heiligen:
1Kor 1:2, 3:17, 6:1-2, 1Kor 7:14 (belangrijk vers waar vaak overheen gelezen word aangaande kinderen van gelovigen!!), 1 Kor 14:33 (waar de NBG dit vreemd genoeg weglaat, hoewel het in de grondteksten wel voorkomt!), 1Kor 16:1, 15, 2Kor1:1, 8:4, 9:1, 12, 13:12, Efe 1:1, 15, 18, 2:19, 3:5 (lett. heilige apostelen), 3:8, 18, 4:12, 5:3, 6:18
Filipenzen 1:1, 4:21-22
Kol 1:2, 4, 12, 26, 3:12
1 Thes 3:13
2 Thes 1:10
1 Tim 5:10
File 1:5, 7

Heb 3:1, 6:10, 13:24
1 Pet 3:5
2 Pet 3:2
De brieven van Johannes:geen enkele keer!
Jud 1:3, 14
Opb 5:8, 8:3-4, 11:18, 13:7, 10, 14:12, 16:6, 17:6, 18:20, 24, 19:8, 20:6, 9

Een hele lijst, maar door deze verzen te lezen krijgt u wel een zeer ruim en compleet beeld van wat de Bijbel met heiligen bedoelt!
En dit staat haaks op de Rooms-Katholieke visie!
Ik hoop u duidelijk te hebben gemaakt dat (a)God bepaald wie heilige is en (b)U God dient te danken en niet iemand die door de RK-Kerk als heilige word bestempeld.

Over pater Karel Houben was afgelopen weekend een hele aflevering kruispunt gewijd, zeer interessant om dat hele proces te zien verlopen, en zeer droevig om te zien hoe men zich van God af keert door dit soort, door mensen heilig verklaarden, te vragen, danken en aanbidden!

Ik kan de hele aflevering overigens zeer aanbevelen, ruim een half uurtje een kijkje in de keuken van Rome!
http://player.omroep.nl/?aflID=4083687&md5=c5ad8fefe9acd673c7510d67b0be7ea8

Als deze link niet goed werkt dan onderstaande

http://player.omroep.nl/?aflid=4083687