zondag 4 februari 2007

teletekst.nos.nl 345



Elke dag kijk ik even op teletekst pagina 345, waar we een exegese van de EO vinden.
En nagenoeg elke dag val ik van mijn stoel van de evangelische zienswijze.
Vandaag (ja zelfs op zondag verversen ze het!)staat er:

"Wie niet zijn kruis op zich neemt en mij volgt, is mij niet waard." (NBV vertaling)
(Mattheüs 10:38)

En dan schrijft men:

Jezus, die Zijn eigen kruis droeg, vraagt ook van ons dat wij ons kruis op ons nemen en Hem volgen. Het is onmogelijk ons eigen zelfzuchtige, makkelijke, prettige leven te behouden en dan ook nog het eeuwige leven binnen te gaan. Maar wie zichzelf nu leert te verliezen, zal zeker ervaren dat dit de weg naar een winst die alles overtreft.
(cursief van mij)

Is dat zo?
Dus je gelooft met je hart en belijdt met je tong dat Jezus Heer is, Zoon van God, in het vlees gekomen en dat God hem uit de doden heeft opgewekt, en dan nog is dat niet genoeg?
Maar het is toch genade?Je krijgt toch genade, gratie?
Of is het toch (ook)werken?
Ja in de evangelische en pinkster beleving is het geloven EN werken, je moet er wel wat voor doen natuurlijk.
Dit noemt men nu religie, menselijk handelen is nodig om gered te worden.

Maar ik vraag u, wie redt dan wie?
Redt God ons, door Jezus?
Of redden wij onszelf?

Nog eenmaal de schokkende bewering van de EO:"Het is onmogelijk ons eigen zelfzuchtige, makkelijke, prettige leven te behouden en dan ook nog het eeuwige leven binnen te gaan"

Onmogelijk dames en heren, broeders en zusters...
En wat moeten we dan laten?
Moet mn bankstel weg, moet ik nog harder werken, wat moet ik doen of beter gezegd laten?
Moet ik zoals de jonge rijke man, alles verkopen en Jezus volgen?(Mat 19:16-26)
Wie van de EO doen dat allemaal dan?
Of moet ik:"Geloven in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis."
(Hnd 16:31)

Genade zij u en vrede van God de Vader van onze Heer Jezus Christus!